Home / BPM / Wetgeving

Wetgeving

De BPM-regeling is zo goed als jaarlijks aan verandering onderhevig. Het is een belangrijke bron van inkomen van zowel de overheid als de provincies. BPM is een omstreden heffing die alleen geheven wordt op nieuwe auto’s in Nederland en Groot-Brittannië. De wetgeving wordt veelal zodanig aangepast dat de overheid er niet op achteruit gaat. Zo geldt er op dit moment de BPM-vrij regeling voor zuinige auto’s, aan de andere kant wordt er extreem veel BPM geheven op auto’s met een hogere CO2-uitstoot. Hier zie je hoe in 2011 de BPM is opgebouwd.

Vanwege de extreem hoge BPM heffing op auto’s met een hogere CO2-uitstoot en de aantrekkelijkheid van de BPM-vrij regeling, kopen veel mensen een auto die BPM-vrij is. Tegenwoordig is ongeveer 1/3e van de maandelijks verkochte auto’s BPM-vrij. Hiermee is de BPM-vrij regeling een groot succes, zowel voor het milieu als de consument. De regeling wordt echter te duur voor de overheid. De overheid heeft daarop besloten de wetgeving aan te passen. De belangrijkste wijzigingen:

Huidige wetgeving
Een auto is BPM-vrij en goed voor 14% bijtelling als de auto een lage CO2-uitstoot heeft. Voor benzine ligt deze grens op 110 gram CO2 per kilometer, voor diesel is dit 95 gram CO2.

1 juli 2012
De grens voor BPM-vrijstelling wordt naar beneden bijgesteld. Voor benzine ligt de grens dan op 102 gram CO2 en voor diesel op 91 gram.

1 januari 2013
De grenzen worden wederom verlaagd: Benzine 95 gram, diesel 88 gram.

1 januari 2014
Dan ligt de grens voor benzine op 89 gram en voor diesel op 86 gram.

1 januari 2015
De grens voor zowel benzine als diesel auto’s ligt op 83 gram CO2 per kilometer.

Voor dieselauto’s wordt een extra BPM-toeslag geheven per gram CO2 boven de 70 gram. Dit om de lage accijns te compenseren.

Grenzen voor BPM-vrijstelling en 14% bijtelling
Tijdstip Grens CO2 benzine Grens CO2 diesel
Op dit moment 110 95
1 juli 2012 102 91
2013 95 88
2014 89 86
2015 83 83

20% bijtelling
Op dit moment liggen de grenzen voor 20% bijtelling op 140 en 116 gram voor respectievelijk benzine en diesel. De komende jaren wordt dit als volgt aangepast:

Grenzen voor 20% bijtelling
Tijdstip Grens CO2 benzine Grens CO2 diesel
Op dit moment 140 116
1 juli 2012 132 114
2013 124 112
2014 112 111
2015 110 110

Let wel dat dit geldt bij de aanschaf van een nieuwe leaseauto. Indien je al een leaseauto hebt wordt je bijtelling tussentijds niet aangepast en gelden de regels ten tijde van in gebruik name.