1. Omslagpunt benzine/diesel
Met een bepaald aantal kilometers per jaar is het voordeliger om een auto op diesel te rijden i.p.v. een auto op benzine. Een liter diesel bij de pomp is goedkoper dan een liter benzine, het verbruik ligt lager en ook het onderhoud voor auto’s op diesel is voordeliger. Wel betaal je veel meer wegenbelasting voor een auto op diesel en is in veel gevallen het BPM-bedrag hoger bij de aanschaf van een nieuwe auto. Waar het omslagpunt ligt is afhankelijk van het type auto wat je wilt gaan rijden. Hieronder een voorbeeld met een gemiddelde auto, de Volkswagen Golf.
VW Golf 1.4 TSI benzine | VW Golf 2.0 TDI diesel | |
---|---|---|
Wegenbelasting p/j | € 516,00 | € 1.228,00 |
Gem. verbruik l/100km | 7,2 | 5,2 |
Brandstofprijs | € 1,70 | € 1,40 |
Kilometers p/j | 20000 | 20000 |
Totale kosten | € 2.964,00 | € 2.684,00 |
Omslagpunt km/pj | 14355 | 14355 |
Met de huidige brandstofprijzen ligt het omslagpunt in bovenstaand voorbeeld wellicht lager dan je had gedacht.
2. Een ‘nieuwe’ wegenbelastingvrije auto
Voor de belasting is een auto in de basis het chassis. Alles er omheen kan vernieuwd worden, als het chassis hetzelfde blijft, dan blijft het bouwjaar van de auto voor de belastingdienst hetzelfde. Auto’s ouder dan 25 jaar krijgen vrijstelling voor de wegenbelasting met de oldtimerregeling. Wat je dus kunt (laten) doen is auto opnieuw laten opbouwen vanaf het chassis. Je rijdt dan in een auto met de veiligheid en luxe van tegenwoordig maar betaalt geen wegenbelasting. Het is wat werk, maar met name voor een zware diesel kan dit een paar duizend euro per jaar schelen.