Het ziet er naar uit dat per 1 januari 2016 één bijtellingstarief gaat gelden. Dat blijkt uit de uitgelekte autobelastingplannen. Voor auto’s met een conventionele aandrijflijn zou 14% bijtelling tot het verleden gaan behoren. Volgens de plannen komt er waarschijnlijk één bijtellingstarief tussen de 20 en 25 procent. Er is nog veel onduidelijkheid over eventuele uitzonderingen. Mogelijk komt er een uitzonderingstarief voor elektrische auto’s en plug-inhybrides.
Veel van de huidige leaserijders kiest voor een auto in de 14-procent-bijtellingscategorie. Deze werd door de overheid ingesteld om mensen te stimuleren om voor een groenere auto te kiezen. Nu er massaal voor auto’s met 14% bijtelling wordt gekozen, loopt de overheid veel belastinggeld mis. Bovendien blijken de ‘zuinige’ auto’s in de praktijk niet zo zuinig te zijn. De test voor het meten van de CO2-uitstoot is sterk verouderd en gemakkelijk beïnvloedbaar door autofabrikanten. Hiervoor is een nieuwe test in ontwikkeling maar zal pas over enkele jaren in werking treden.
RAI en de BOVAG melden tevreden te zijn met de nieuwe bijtellingsregeling. Volgens de organisaties werkt de huidige regeling marktverstorend en is deze slecht voor de autobranche. Als de nieuwe plannen definitief worden ingevoerd zal het effect nog niet direct merkbaar zijn aangezien leasecontracten voor meerdere jaren gelden.