Traditioneel worden er met Prinsjesdag de nieuwe plannen voor komend jaar bekend gemaakt, zo ook voor de autobelastingen. Dit jaar zijn echter nog niet alle plannen voor de autobelasting bekend, deze worden bekend gemaakt met de publicatie van de autobrief II. Staatssecretaris Wiebes geeft echter een paar hints en voor een aantal zaken weten al wel hoe deze er uit gaan zien in 2021. Alles op een rijtje:
Bijtelling 2021
Ook voor 2021 worden de CO2-grenzen aangescherpt, opvallend is dat deze grenzen voor benzine- en diesel-auto gelijk getrokken worden.
- 14% bijtelling: Dit tarief geldt vanaf 2021 voor auto’s die 51 tot en met 82 gram CO2 per kilometer uitstoten.
- 20% bijtelling: Dit tarief geldt voor auto’s die 83 tot en met 110 gram CO2 per kilometer uitstoten.
Let wel, de nieuwe tarieven gelden alleen voor leaseauto’s die vanaf 2021 in gebruik worden genomen. Als je al een leaseauto hebt met 14% bijtelling dan geldt deze tot het einde van je leasecontract. Vanaf 2016 verdwijnen overigens de lagere bijtellingstarieven voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor.
Bijtelling voor elektrische auto’s en plug-in hybrides
De bijtelling voor deze categorie blijft vooralsnog gehandhaafd in 2021.
- 4% bijtelling: Dit tarief is geldig voor volledig elektrische auto’s (die dus geen CO2 uitstoten).
- 7% bijtelling: Dit tarief is geldig voor plug-in hybrides die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten.
Wegenbelasting 2021
Er wordt met geen woord gerept over de wegenbelasting (ook bekend als MRB) voor 2015. Hiervoor is het wachten op autobrief II. We verwachten echter geen schokkende veranderingen, die zijn dit jaar al doorgevoerd.
BPM 2021
In 2007 ontving de overheid gemiddeld nog € 7200 aan BPM bij de verkoop van een auto, in 2013 was dit nog maar € 2700. Dit is het gevolg van het stimuleringsbeleid voor het verlagen van de CO2-uitstoot. Al met al is dit een groot succes, Nederland heeft het laagste aandeel CO2-uitstoot van Europa. De prijs die hiervoor betaald is, is echter te hoog aldus Staatssecretaris Wiebes. Het kabinet is voornemens de autobelastingen te vereenvoudigen, het is nog niet duidelijk of dit wat betreft de BPM al direct voor 2015 gaat gelden. Vooralsnog wordt per 2015 de vrijstelling van BPM beperkt tot alleen volledig elektrische auto’s. Voor plug-in hybrides zoals de populaire Mitsubishi Outlander PHEV zal dus vanaf 2015 weer BPM verschuldigd zijn bij aanschaf.
Import 2021
Het importeren van auto’s wordt vanaf 1 januari 2015 minder aantrekkelijk gemaakt. Bij het importeren moet voor het betalen van de rest-BPM de waarde van de auto bepaald worden. Op dit moment kun je kiezen of je de waardebepaling doet aan de hand van een taxatie, een afschrijvingstabel of een koerslijst. Vanaf 1 januari komt de taxatie voor bijna alle auto’s te vervallen. Nu zouden auto’s veel te laag worden getaxeerd zodat er minder BPM betaald hoeft te worden.
Verhoging brandstofaccijns in 2021
Ondanks de vele protesten van pomphouders aan de grensstreek blijft de verhoging van de accijns gehandhaafd. Volgens de BOVAG loopt de overheid inkomsten mis doordat mensen en transportbedrijven over de grens tanken. Staatssecretaris Wiebies houdt juist vol dat de accijns te veel opleveren. Voor 2015 worden de accijnstarieven in ieder geval licht verhoogd ter compensatie van de inflatie.
Autobrief II
Zoals eerder gemeld zijn de plannen in autobrief II nog niet bekend. Deze zouden nog voor ‘verrassingen’ kunnen zorgen. Wil je niets missen over de nieuwe plannen? Schrijf je dan in op onderstaande nieuwsbrief en je bent één van de eerste die het weet.
[sb name=”nieuwsbrief”]
Zie bij ingezonden brieven
De auto als melk koe de melk gaan we in buitenland halen.
En nu gaan we ook auto in buiten land halen.