Autorijden anno 2011 is duur in Nederland. Dit is zeker het geval in vergelijking met andere landen. Het verschil is te wijten aan de extra hoge belastingen die in Nederland worden geheven. Enkele voorbeelden hiervan zijn de BPM, MRB (wegenbelasting) en accijns op brandstof. In totaal ontvangt de overheid hiermee op jaarbasis ruim 14 miljard euro. De kosten voor aanleg en onderhoud en aanleg van wegen bedragen jaarlijks zo’n 7 miljard euro. Auto rijden blijkt voor de heren in Den Haag dus zeer lucratief.
BPM
BPM staat voor belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Deze belasting is omstreden en wordt binnen de EU alleen in Groot-Brittannië en Nederland geheven. Je betaalt o.a. BPM bij de aanschaf van een nieuwe auto of bij import van een tweedehands auto. Met de heffing van BPM ontving de overheid in 2010 een bedrag van 2,095 miljard euro.
MRB
Motorrijtuigenbelasting wordt geheven als je in het bezit bent van een auto, ongeacht het aantal kilometers dat je rijdt. Vroeger heette deze belasting wegenbelasting en is oorspronkelijk bedoeld voor de aanleg en onderhoud van wegen. In 2010 haalde de overheid 5,044 miljard euro op met deze belasting.
Accijns
Accijns is weer een andere vorm van belasting. Deze wordt geheven op brandstof zoals benzine, diesel en LPG. Per liter benzine gaat er ongeveer 1 euro (!) naar de Nederlandse overheid. Dat is meer dan de helft dat je betaalt voor een liter. Inkomsten uit accijns voor de overheid in 2010? 6,589 miljard euro.
Parkeerbelasting
Deze belasting zou je haast vergeten. Parkeren is vooral voor gemeenten een interessante bron van inkomsten. Dat weet ook de gemeente van Amsterdam, deze is de duurste parkeerstad ter wereld. Voor 2010 zijn helaas geen cijfers beschikbaar, in 2009 is er 538 miljoen euro opgehaald met de parkeerbelasting.
De inkomsten op een rij:
Inkomsten autogebruik 2010 | miljard euro |
MRB overheid | 3,629 |
MRB provincies | 1,415 |
BPM | 2,095 |
Accijns lichte olie | 4,087 |
Accijns minerale oliën x 70% diesel en LPG | 2,502 |
Parkeerbelasting (cijfers 2009, 2010 niet bekend) | 0,538 |
Totaal | 14,266 |
Kosten voor onderhoud en aanleg wegen
Uiteraard moeten er ook kosten worden gemaakt voor de aanleg en onderhoud van wegen. Onderstaande kosten zijn inclusief bijhorende voorzieningen zoals bruggen, spoorwegovergangen, gladheidsbestrijding en verlichting:
Uitgaven 2010 | miljard euro |
Aanleg en onderhoud rijkswegen | 3,26 |
Aanleg en onderhoud provenciale wegen | 1,154 |
Aanleg en onderhoud wegen, straten en pleinen gemeenten | 2,737 |
Totaal | 7,151 |
Het verschil
Het verschil tussen inkomsten en uitgaven bedraagt 7,115 miljard euro. Nee, makkelijker kunnen ze het niet maken daar in Den Haag.
Bronnen: cbs.nl, ministerie van verkeer en waterstaat
Ik reageer op uw berekening van wat de overheid verdient aan autorijden:
Wat zijn eigenlijk de kosten van ongelukken? Mensen die in het ziekenhuis behandeld moeten worden door aanrijdingen? De kosten van mensen die (tijdelijk) in de WAO zitten door auto ongelukken? Wat zijn de kosten van de behandeling van Astma en COPD voor mensen die dagelijks uitlaatgassen inademen? Wat zijn de kosten van overgewicht voor mensen die altijd maar alles met de auto doen en daardoor al snel rugklachten ed krijgen en snel in een scootmobiel eindigen. Ik weet het, het is een beetje een klaagzang, maar ik denk dat jullie optelsom te kort door de bocht is. Ik hoop dat we wat meer gaan fietsen met zijn allen. Is erg gezond. groet Danny
fietsen?
waarom zoeken we paard en wagen niet opnieuw op?
laten we investeren naar alternatieven.
gr. Rene
Ze willen niet investeren in alternatieven, dan kunnen ze geen brandstof accijns meer claimen als we op bijv. water gaan rijden. En blijven ze dat zo lang mogelijk verbieden en blokeren.
Daar betalen we de zorgverzekering voor. Het geld wat over blijft gaat met kruiwagens naar Griekenland etc.
De rekensom lijkt mij ook erg kort door de bocht. Je zou ook mee moeten nemen wat het op de weg houden van politie kost (en wat de boetes e.d. opleveren) en wat, zoals bovengenoemd, het autorijden voor impact heeft op de gezondheid en het mileu. Verder zijn wegen vrij essentieel voor de rest van onze economie, ze zijn er niet alleen maar om de trein te ontwijken.
Maar daarbuiten is het niet meer dan logisch dat de overheid van veel dingen een graantje meepikt, anders kunnen er geen verlieslijdende diensten als onderwijs, uitkeringen, het leger of de brandweer bestaan.
14 miljard, dat is bijna 1 millioen euro per inwoner van Nederland (telt 16 miljoen inwoners) per jaar.
Stel dat de staat 16 miljard kan bezuinigen op iets (bijvoorbeeld steun aan banken en het redden van de fascistische euro staat), dan zou de staat IEDERE Nederlander een miljoen kunnen geven, om de economie te stimuleren. Slechts weinigen hebben door hoe we bespeeld worden.
Uhh Koen, 14 miljard delen door 16 miljoen is nog altijd 875 pp